Je skvělé, že se plzeňské divadlo snaží v Čechách zviditelnit otce Broadwayskeho muzikálu, Stephena Sondheima. Bylo na čase, aby se toho někdo zhostil. Company v Plzni je dobré a zábavné představení. Diváka, který autora nezná, určitě nadchne. Pro trochu náročnější oko už ale inscenace v mnoha ohledech pokulhává. Pozitiva: Lukáš Ondruš je jako představitel hlavní postavy zábavný. Jeho simpatické vzezření a "klukovské" házení očkem mu nesmírně pomáhá. Navíc má příjemnou barvu hlasu. Obsazení přátel bylo, až na jednu výjimku, celkem šťasntné. Členové muzikálu mají šanci se projevit i jako činoherci a ukazuje se, že i ve světle komorní Malé scény a blízko k divákům, některým uvěřitelnost nechybí. Plusovým je také účinkování Hany Holišové, která ač host, dokonale zapadla mezi členy plzeňského souboru, nestrhává na sebe pozornost, kdy nemá a přesto ve svých výstupech dokonale září. Perlou představení je píseň Den kdy se nemůžu vdát v podání Charlotte Režné. Píseň samotná je odzpívaná bravurně, ale komediálnost situace, kterou Režná soustředěně vytváří, posunuje výstup ještě o level víš. Je radost to celé sledovat. Negativa: Představení je místy vtipné a nápadité, místy se být vtipné a nápadité jen urputně snaží. Vypadá to, jako by se režisér zapomněl zabívat muzikálem jako celkem a řešil jen kam nacpat co nejvíc situačních gagů. Jenže při druhém shlédnutí se některé fóry stávají otravnými a je z nich cítit prvoplánovost. 'Vymáčkneme srandu za každou cenu.' Pěvecká čísla a několik málo choreografií tak nepůsobí jako jeden propojený celek se zbylými částmi hry. S nově obsazenou Kateřinou Herčíkovou navíc některé vtipy přestali dávat smysl - prostě jí tu hloupou jižanku neuvěříte. Navíc má nepochopitelné nutkaní vysvětlovat vtip s boby na terase. Proč? Trochu tu tvůrčímu týmu uteklo, že v první části divák nemá šanci zjistit, že je plzeňský Bobby malíř. Napovědět může tak maximálně štětec zabodnutý v dortu. A to je málo, jestliže se celé představení stylizuje do příběhu umělce a postavy tu vystupují z rámů obrazů. Scéna s litím barev na polonahou Pragerovou je také přinejmenším zvláštní. Je otázka, jestli se to dá brát ještě jako umělecké ztvárnění nebo spíš jako režisérův mokrý sen. Znázorňují nám tu metaforicky sex nebo Bobby po aktu maluje dívku (o kterou ale vlastně nemá žádný zájem a chystá se jí brzy vyprovodit ze dveří)? Jako malíř se tu Bobby projevuje jen tím, že štětcem otírá cákance barvy z podlahy a utírá je do okrajů plátna, na kterém se zmítá jeho barvami zlitá kolegyně. Ondruš se ve svých písních zřetelně trápí. Písně jsou na něj místy příliš nízko. Proč nebyly písně nastudovány tak, aby lépe seděly jeho rozsahu...?! Když už se probojuje k velkým tónům, je to radost. O hudební nastudování se staral Vojtěch Adamčík. Jestli to bylo jeho rozhodnutí, netuším. Ať za tím stojí kdokoli, tady rozhodně šlápl vedle. Není to problém jednoho představení a nějaké Ondrušovy indipozice - písně jsou takto odzpívány opakovaně. A počítám, že tomu tak zůstane až do derniéry. Otázka je, jestli je to na profesionální scéně vůbec přípustné...proč by měl divák brát ohledy? Skutečného hereckého projevu se u Ondruše dočkáme v podstatě až v samém závěru, a to je velká škoda. Bobby nemá být bezvýrazným lepidlem svých přátel. To je ovšem spíše výtka vůči režijnímu záměru než vůči Ondrušovi. Co se však Ondrušovi vytknout dá s přibývajícími reprízamy, je hraní na autopilota. Jakoby i z těch málo příležitostí se skutečně herecky projevit, se rozhodl začít hrát až ve scéně s Joanne a následující písni. Poslední mírné negativum je obsazení Pavla Klimendy jako manžela Joanne. Asi první role, kterou mu člověk prostě neuvěří. Vypadá, že neví co přesně hraje. Režisér asi spoléhal, že když bude Klimenda hezký a bude stát vedle Holišové, jeho mládí a výzor to kouzlo udělají sami. Nefunguje to. Ale od toho je režisér, aby herce směroval k vykreslení věrohodné postavy. Klimendovi absence vnitřního porozumění postavě a jejích motivací podraží nohy. A jeho kostým vhodný pro daleko staršího muže, také nedává smysl - navíc v rámci socialní vrstvy, kterou tu má zastupovat nedavají smysl ani jeho rozpuštěné a dnes už (narozdíl od premiéry) dlouhé vlasy. O něco uvěřitelněji působí po boku Lucie Zvoníkové. Celkově hodnotím představení kladně. Ovšem jen na jedno/dvě shlédnutí. Opakované návštěvy plánujete hlavně pokud máte zálibu ve členech plzeňského souboru nebo chcete slyšet konkrétní písně a jste ochotni překlenout hluchá místa, která s každým shlédnutím vystupují víc a víc.
Představení je přístupné od 0 let. Tak to hlásá web HDK. A pro mě to tak nějak shrnuje můj lehký pocit zmatení, který ve mě Močál Story zanechala. Je to představení pro děti? Nebo pro dospělé? To se nedá s jistotou říct. A není to bohužel takový ten chytrý případ, kdy se současně baví rodiče i děti, za použití dvojí významové linky. Tady - bohužel - když se baví děti, dospělí si začnou prohlížet aspoň schody v uličce. V podstatě je to extrémně statické divadlo s pomalým vývojem. Písničky potěší, proč ne, a vizuál pro milovníky Ivana Mládka určitě funguje. Je tam i několik vtipných momentů, což je u komedie poměrně žádoucí. Ale celkově je to věc, která po zhlédnutí neutkví. A jediné co vám v hlavě zůstane jsou jména Stáňa Poláková a Dáša Nováková. Nemusím a nechci vidět znovu.
Biograf Láska není žádná okázalá show. Ve skromných kulisách zásadní kus práce odvádí tančící company. Obrovskou devízou Biografu jsou ale neobyčejné pěvecké výkony představitelů hlavních postav ve spojení s notoricky známými písněmi. Poklona Haně Zagorové je tu vážně ve skvělých rukách. Pro mě osobně vyniká @Kateřina Bohatová...její hlas mi nejednou připomínal hlas, který znám z originalních nahrávek Hany Zagorové. Běžně by mi to možná vadilo, ale tady je to tak neskutečně na místě. Navíc se tu Kateřina o žádnou repliku nesnaží. Je to prostě osobitost a kouzlo jejího hlasu. V ostatních ohledech si představení nemá moc na co hrát. A ani to nedělá. Písně jsou do jednoduchého příběhu zaseny smysluplně a zmiňovaná taneční company jede na plno, žádné šizení. Skvěle se na ně dívá. Na malém jevišti to sice působí tak nejak nepatřičně až kýčovitě, ale to rozhodně není míněno jako výtka. Obrovským překvapením pro mne byla @Felicita Prokešová. Rozhodně hlas, který chci v budoucnu slýchat častěji. Ovšem vídat tu méně Bořka Slezáčka, by mi naopak rozhodně nevadilo. Podtrženo sečteno - ano, tenhle muzikál chcete vidět. A klidně s sebou vezměte maminku a babičku.
Zatím jste si do oblíbených nepřidali žádné divadlo...